Opdrachtgever
Antilounge Records
ANTILOUNGE 22 – een mijlpaalrelease voor Antilounge Records uit Den Haag, heeft een briljant concept. Uitgebracht als dubbel vinyl, met beats op de ene plaat en drones op de andere, kunnen DJ’s beide platen mixen tot hun eigen combinaties van beide.
Omdat er acht drones op de eerste plaat staan en tien beattracks op de andere, zijn er minstens 80 verschillende mixen mogelijk, direct uit de doos 🙂
Project
Mastering ANTILOUNGE 22 voor vinyl en streaming
Antilounge 22 wordt uitgebracht op zowel vinyl als alle grote muziekstreamingportals, dus Rocketclowns heeft twee verschillende masters gemaakt, geoptimaliseerd voor beide media.
Twee verschillende masters, waarbij de vinylversie voor unieke uitdagingen zorgde.
Technisch gezien kun je met digitale masters vrijwel alles doen wat je wilt met je geluid. Zolang het geweldig klinkt, je geen echte piek boven de 0 dBFS haalt, en je luidheid minimaal -14 LUFS is (je wil niet stiller klinken dan Skrillex op Spotify), ben je klaar om te gaan.
Steaming-diensten verlagen nu het niveau van alle nummers tot ongeveer -14 LUFS, maar kunnen geen stillere nummers laten verschijnen, omdat dan de pieken zouden gaan knippen. Om net zo luid te zijn als de anderen, moet de master minimaal -14LUFS slaan. Luider? Geen probleem. Persoonlijk houd ik van de dikke geluidsmuur van masters tussen -10 en -8LUFS, dus daar ging ik voor.
Technologie
Fysiek worden met vinyl
Maar vinyl heeft een paar fysieke beperkingen – tijdens het snijproces en tijdens normaal afspelen – waar een vinylmaster rekening mee moet houden:
- Masters die erg luid zijn, kunnen ervoor zorgen dat de vinylsnijkop oververhit raakt. De snijingenieur moet dan het hele niveau naar een acceptabel niveau brengen. Dat betekent dat compressie/limiting een vinylplaat niet veel luider maakt. We hebben besloten om in plaats daarvan de meeste dynamiek in de vinylmaster te behouden.
- Sterke subbas of bas die niet in fase zijn, kunnen ervoor zorgen dat de naald tijdens het afspelen uit de groef springt. Onze vinylmaster is mono onder de 200 Hz en we plaatsen een hoogdoorlaatfilter rond de 30 Hz op alle nummers.
- Het vinden van een hoogdoorlaatfilter dat geen ongewenste artefacten introduceerde, was de volgende op onze lijst. Uiteindelijk hebben we Butterworth-filters gebruikt die zijn ontworpen om een zo vlak mogelijke frequentierespons in de doorlaatband te hebben.